Пандемія і карантин змінили ставлення до організації робочого процесу, сформувавши запит на появу та поширення такого формату роботи, як «віртуальний офіс» (VDI, Virtual Desktop Infrastructure). Що це таке, як його запустити? 

Більшість директорів українських компаній, з якими доводилося спілкуватися, налаштовані на скорочення офісних площ. Іноді навіть у 3-4 рази. Відповідно, безпосередньо в офісі одночасно працюватиме не більше 20–30% персоналу.

З огляду на такий «кругообіг» співробітників, за ними більше не закріплюватиметься робоче місце. Раніше це був радше виняток, який дозволяли собі великі компанії на кшталт E&Y або Telenor. Зараз відсутність фіксованого робочого місця у співробітників стає мейнстрімом.

Тобто працівник приходить із ноутбуком, планшетом або іншим «тонким клієнтом» – будь-яким пристроєм, що дозволяє заходити на віртуальне робоче місце – логіниться і отримує доступ до корпоративного середовища.

Із чого починати?

Одним з основних питань стає забезпечення співробітників віддаленим доступом до робочого місця з будь-якої локації. В «Укртелекомі» питання такого доступу було організоване різними технічними рішеннями.

Користувачі можуть працювати зі своєю технікою й отримувати захищений доступ, можуть підключатися до корпоративної техніки через VPN.

Зараз ми пішли далі та запустили віртуальні робочі місця, використовуючи спеціальний застосунок Azure WVD, який можна завантажити з App Store або Google Play. Його легко налаштувати і з нього без зайвого клопоту можна отримати доступ до корпоративного оточення з усіма сервісами й даними.

Звучить доволі просто, але застосунок – це просто інтерфейс для відображення картинки. З боку ІТ-департаменту була проведена чимала і трудомістка робота для організації корпоративного оточення: створено інфраструктуру та інтеграцію її з іншими корпоративними сервісами, щоб у користувача все працювало без проблем.

При цьому підвищується інформаційна безпека – на кінцевому пристрої інформація не зберігається, все зберігається безпосередньо в хмарі.

Скільки часу знадобиться?

Проект був запущений і протестований влітку. Ми брали по 5–10 працівників із різних підрозділів: фінансистів, техніків, адміністраторів, HR. Загалом у тестовій групі налічувалося близько 100 осіб. Організували два пули робочих місць: для високопродуктивних робочих станцій, де користувачам потрібні якісь складні обчислення або операції, і стандартні робочі місця, що підходять звичайним співробітникам.

Зараз ми перебуваємо на стадії масштабування, підключаємо по 100 нових користувачів на тиждень по оптоволоконному інтернету.

У цьому році ми плануємо підключити до 1500 осіб. До кінця проєкту віртуальні робочі місця отримає половина персоналу. Можливо, навіть підключимо всіх співробітників, але, за розрахунками, постійно в такому режимі працюватиме 40–50% персоналу. Для інших – наприклад, менеджменту компанії – VDI зможе стати просто механізмом екстреного або позапланового доступу.

Що можна отримати в результаті?

Реалізований проект себе виправдав. Єдиною проблемою була консервативність користувачів, які звикли до своїх інтерфейсів і не завжди відразу сприймали нововведення. Дехто навіть просив повернути «все назад». Але це «карма IT-шника» за будь-яких технічних змін. Тож ми навчилися з цим справлятися: робимо інструкції в картинках, відеоуроки, допомагаємо з налаштуваннями.

Із запуском VDI для співробітників ми вже бачимо три позитивні моменти.

По-перше, це зручно. Віртуальне робоче місце дозволяє персоналу працювати не тільки віддалено з будь-якої точки, але й ефективніше використовувати офісний простір.

По-друге, безпечно. У контрольованому периметрі ми розуміємо, як працює ця система, і можемо повністю відслідковувати все, що в ній відбувається. Відповідно, забезпечити безпечний доступ до своєї інфраструктури й уникнути неконтрольованого витоку даних.

І, врешті-решт, це економно. VDI закриває проблему модернізації застарілої техніки. Старі комп’ютери, на яких вже не можуть нормально працювати сучасні версії програмного забезпечення, просто переходять в категорію «тонких клієнтів». Та й просто поставити пристрій доступу до корпоративної хмари набагато дешевше, ніж оновлювати комп’ютерний парк у масштабах країни.

Зараз ми обкатуємо VDI всередині «Укртелекому». Але, з урахуванням попиту, який зароджується, цей напрям цілком може перерости в окрему послугу для бізнесу.